Post Top Ad

7 sposobów na wiosenne przesilenie




Krótkie dni ,chłód ,brak aktywności ,uboga w witaminy dieta , brak snu sprzyjają wiosennemu przesileniu.

Świadczyć o niej mogą takie objawy jak : senność , kłopoty z koncentracją , poczucie braku sensu i motywacji, a także : suchość skóry , zajady , łamliwe paznokcie i wypadanie włosów.




 



7 prostych sposobów na zespół przesilenia wiosennego:



  • Sen
Niewystarczająca liczba snu może spowodować zaburzenia gospodarki hormonalnej.
Niedosypianie wpływa na podwyższenie poziomu greliny - hormonu pobudzającego apetyt.
Naukowcy udowodnili , że podczas głębokiej fazy snu organizm wydziela somatotropiny (hormon wzrostu) , który odpowiada za : przyrost masy mięśniowej i regenerację uszkodzonych tkanek.
Gdy faza snu głębokiego jest skrócona , somatotropina jest wydzielana w mniejszych ilościach co często prowadzi do wzrostu masy ciała.
Zapotrzebowanie na sen jest uzależnione od wieku i indywidualnych predyspozycji.
U dorosłego człowieka sen powinien trwać od 7 do 9 godzin.U dzieci nawet od 10 do 14 godzin.


 Krótki sen = otyłość


  • Odpowiednia dieta
Dieta na przesilenie wiosenne powinna bazować na świeżych i zdrowych nowalijkach tak skomponowane  posiłki są lekkie i bogate w minerały , które dodadzą energii i oczyszczą organizm.
Należy jednak pamiętać , że świeże warzywa i owoce powinny być jedynie dodatkiem do zdrowej diety, w której nie powinno zabraknąć : protein i węglowodanów.



Dieta na wiosenne przesilenie powinna obfitować w bogate w cynk ryby, chude mięso, nabiał, pełnoziarniste pieczywo i kasze. Nie zapominaj o warzywach i owocach, które zawierają walczące z wolnymi rodnikami antyoksydanty. Wzmocnieniu odporności sprzyjają bogate w witaminy A, C i E: marchew, szpinak, brokuły, pomidory, czerwona papryka, cytrusy, porzeczki i truskawki (mrożone). Okienny parapet wykorzystaj na uprawę natki pietruszki i kiełków – najlepiej z nasion rzodkiewki, lucerny, rzeżuchy i pszenicy, w których jest mnóstwo witamin z grupy B, A, C, E oraz składników mineralnych: cynku, wapnia, fosforu, potasu i magnezu. Nie rezygnuj z małych przyjemności – pogryzając pestki dyni i słonecznika, orzechy i gorzką czekoladę dostarczasz organizmowi magnez, który skutecznie pomaga zwalczyć stres. Jadaj też czosnek, który działa bakteriobójczo i zwiększa aktywność białych krwinek.


http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/zasady-zywienia/Jaka-DIETA-przy-przesileniu-wiosennym-doda-sil_39118.html




  • Aktywność fizyczna
Ćwiczenia fizyczne mają pozytywny wpływ na ciało i umysł.
Psychologowie twierdzą ,że aktywność fizyczna jest skutecznym środkiem walki z depresją.
Natomiast fachowcy z dziedzin medycznych wskazują ,że  uprawianie sportów pobudzają wydzielanie endorfin ( poczucie zadowolenia) i serotoniny (odczuwanie błogostanu i uśmierzanie bólu)

Dodatkowo ćwiczenia fizyczne:

-obniżają ciśnienie krwi
-chronią przed osteoporozą
-obniżają wystąpienie chorób naczyniowo-sercowych
-poprawiają samopoczucie



Już półgodzinny spacer pobudza wydzielanie serotoniny czyli "hormonu szczęścia"


  • Zakupy
Idź na zakupy i wzbogać swoją garderobę o coś energetyzującego w wesołym kolorze.
Psychologowie twierdzą , że kolory mają ogromny wpływ na samopoczucie.

Znaczenie kolorów :

-żółty : wywołuje radość i pobudza do życia , rozładowuje napięcia i konflikty
-różowy : pobudza organizm , zmniejsza agresję , łagodzi stres
-pomarańczowy :  przywraca chęć do życia , zwiększa motywację do działania
-zielony : koi nerwy , daje poczucie bezpieczeństwa i spokoju
-niebieski : dodaje lekkości , spokoju psychicznego ,poprawia koncentrację



  • Wyjdź z domu
Umów się ze znajomymi do kina , restauracji czy koncert.
Zmiana otoczenia i nabranie dystansu to świetny sposób na naładowanie baterii.
Tak spędzony czas w grupie osób pozytywnie nastawionych do życia to najlepszy lek na znużenie i apatię.


  • Zioła
 To naturalne antydepresanty.

W walce z przygnębieniem i złym humorem pomoże : 

-dziurawiec  - poprawia humor i pamięć oraz działa uspokajająco
-pokrzywa   - wzmacnia odporność na infekcje i dodaje energii
-żeń-szeń    - podnosi aktywność i zmniejsza uczucie zmęczenia
-bazylia       - zmniejsza nerwowość , depresję i zmęczenie



  • Relaks
Do przesilenia wiosennego przyczynia się również stres i szybkie tempo życia ,które wywołują dodatkowo napięcia nerwowe.

Najnowsze badania naukowe jednoznacznie potwierdzają , że substancje zapachowe mają korzystny wpływ na samopoczucie : uspokajają ,relaksują i koją.
Pomagają w przypadku przewlekłego stresu, przemęczenia czy rozdrażnienia.

Prostym i tanim sposobem na pokonanie stresu i wyciszenie jest kąpiel , najlepiej aromatyczna i ze świecami zapachowymi.






Olejki zapachowe do kąpieli relaksującej : 

-drzewo sandałowe     - odpręża , łagodzi nerwy ,pomaga w zasypianiu
-mandarynka             - poprawia nastój, zmniejsza poziom kortyzolu ( hormonu stresu)
-mięta                       - odpręża i zmniejsza napięcie mięśni
-pelargonia                - działa antydepresyjnie
-lawenda                   - uspokaja , działa antystresowo

Do wanny wypełnionej ciepłą wodą (ok 45 st. C) dodać 5-10 kropli olejku zapachowego.
Rodzaj olejku należy wybierać zgodnie z aktualnym nastrojem i samopoczuciem.

Ostatnie badania naukowe potwierdzają skuteczność olejków eterycznych i tym samym ich pozycja została umocniona. Austriaccy neuroradiolodzy dowiedli, że niektóre substancje zapachowe znacznie poprawiają ukrwienie mózgu i stymulują bezpośrednio korę mózgową. Tym samym, wdychane olejki są w stanie przeniknąć barierę krew-mózg. Korzystny wpływ substancji zapachowych na samopoczucie jest doskonale znany. Badania naukowe wykazały, że nerwowi i bojaźliwi uczniowie po zastosowaniu olejku lawendowego osiągali znacznie lepsze wyniki w nauce. Lawenda posiada także szereg innych zastosowań w tym także kulinarnych.

http://bonavita.pl/aromaterapia-dobor-olejkow-historia-i-zastosowanie



Już półgodzinny spacer po parku pobudzi wydzielanie serotoniny, czyli hormonu szczęścia. A ćwiczenie aerobiku dwa razy w tygodniu skutecznie przegoni chandrę, bo doda energii i wzmocni nasze siły. Jeśli nie lubimy gimnastyki, możemy wybrać coś innego: pływanie, lekcje tańca, jazdę na rowerze stacjonarnym czy krótkie ćwiczenia na steperze. Każdy rodzaj ruchu pobudza do pracy nasz układ hormonalny

Czytaj więcej na http://www.styl.pl/zdrowie/news-proste-sposoby-na-zimowa-chandre,nId,775144#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox
półgodzinny spacer po parku pobudzi wydzielanie serotoniny, czyli hormonu szczęścia. A ćwiczenie aerobiku dwa razy w tygodniu skutecznie przegoni chandrę, bo doda energii i wzmocni nasze siły. Jeśli nie lubimy gimnastyki, możemy wybrać coś innego: pływanie, lekcje tańca, jazdę na rowerze stacjonarnym czy krótkie ćwiczenia na steperze. Każdy rodzaj ruchu pobudza do pracy nasz układ hormonalny.

Czytaj więcej na http://www.styl.pl/zdrowie/news-proste-sposoby-na-zimowa-chandre,nId,775144#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox
półgodzinny spacer po parku pobudzi wydzielanie serotoniny, czyli hormonu szczęścia. A ćwiczenie aerobiku dwa razy w tygodniu skutecznie przegoni chandrę, bo doda energii i wzmocni nasze siły. Jeśli nie lubimy gimnastyki, możemy wybrać coś innego: pływanie, lekcje tańca, jazdę na rowerze stacjonarnym czy krótkie ćwiczenia na steperze. Każdy rodzaj ruchu pobudza do pracy nasz układ hormonalny.

Czytaj więcej na http://www.styl.pl/zdrowie/news-proste-sposoby-na-zimowa-chandre,nId,775144#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox

3 komentarze:

  1. Pokrzywę piję, sport póki co nie dla mnie i spacery, bo nie mogę, ale co racja to racja. Spacer w wiosennym słońcu dodaje pozytywnej energii.

    OdpowiedzUsuń
  2. Post spadł mi z nieba ;D Właśnie zmagam się z przesileniem wiosennym i zdaje się nic na mnie nie działa.

    OdpowiedzUsuń
  3. W dużej mierze przesilenie wiosenne spowodowane jest przemęczeniem.Dawniej nasi przodkowie w okresie zimy odpoczywali,bawili się i ucztowali.Obecny styl życia powoduje, że urlop bierzemy latem, a zimą pracujemy.

    OdpowiedzUsuń

Post Top Ad

My Instagram